Spoorlijn 64 > waarom?

Simpel, omdat het kaffee gelegen is langs de oude bedding van spoorlijn 64. Deze spoorlijn werd geopend op 12 april 1868, had gedurende de Eerste Wereldoorlog een strategische rol en lag voortdurend onder vuur. De Geallieerden maakten vooral gebruik van de spoorlijn voor het aanvoeren van troepen en goederen afkomstig uit Ieper of Poperinge. De Duitsers maakten gebruik van de spoorlijn voor het aanvoeren van goederen en troepen vanuit Roeselare. Hierdoor hebben de Duitsers talrijke bunkers geplaatst langs de spoorlijn tussen Roeselare en het front in Passendale. Op het slagveld werd de spoorlijn verdedigd door de zware Duitse 'Stellungen'. Na de oorlog werd de spoorlijn heraangelegd. De spoorlijn werd definitief gesloten in 1970.
Het stuk spoorlijn tussen Zonnebeke en de Passendalestraat staat beter gekend als
'The Road to Passchendaele', het was een stuk spoorlijn dat gebruikt werd voor de troepenmars tussen Zonnebeke en Passendale. Duizenden soldaten liepen over de spoorlijn en kwamen merendeels niet levend terug. De laatste restanten van de spoorlijn zijn nu nog te bezichtigen op de Keerselaarshoek nabij Tyne Cot Cemetry in Passendale.

spoorlijn64

Spoorlijn 64 tijdens de Eerste WO nabij Zonnebeke

Afvoer van dode en gewonde soldaten via spoorlijn 64, The Road to Passchendaele, oktober 1917

Aanvoer van munitie via spoorlijn 64, gedurende de Slag om Passendale

 

De laatste restanten van spoorlijn 64 op de Keerselaarshoek nabij Tyne Cot Cemetary te Passendale